western

Jag rider western och har tyvärr hört/läst att vissa tror det ibland handlar om misshandel av hästarna för att få dem så lugna och att klara av vissa lite mer extrema moment i ridningen.
Tyvärr finns det ju rötägg som gör allt för att vinna, men dom finns ju överallt! Inte bara i ridsporten.

Lugna har man dom för att det är rent opraktiskt att ha en häst som studsar uppochned  och som kanske är rädd för allt. Miljöträning och markträning. Mycket sådant.
Stopp och spinn tränar man under en väldigt lång period. Det är ingenting du skyndar fram. Styrka, balans, lugn och trygghet.

Tidigare tävlade jag Div 1 i dressyr med min ena ponny, vårat lag gick vidare till Eliten. En Jätterolig tid i mitt liv. Utvecklades otroligt mycket som ryttare och speciellt som tävlingsryttare.
Jag började testa lite western med honom när jag sedan sålde honom så började jag med western på riktigt.
Jag åkte ner till Anders Josefsson och gjorde mycket praktik. Där fick jag rida några av sveriges bästa reining hästar. En helt otroligt värdefull upplevelse. Där fick jag verkligen min a-ha upplevelse. Det är såhär det ska kännas att rida.
Ett större samarbete mellan häst och ryttare som byggs på tillit.
Grunden på hästarna ur de olika grenarna är i princip ganska lika. I slutändan vill westernryttre dock ha en mer öppen/lägre form.
Men man ska alltid komma ihåg att ridningen skall vara rättvis. Skynda lååångsamt.

Kommentera

