djurplågeri?

Jag vet att alla har olika sätt att se på saker här i livet. Jag anser dock att en häst är för ung att ridas in/köras in vid två års ålder. Den är för ung i både kropp och själ.
Jag har jobbat mycket med unghästar och jag kan ärligt talat inte förstå varför vissa tar hästarna för tidigt. Handlar det om pengar?
Att hantera en häst innan tre års ålder är det inget fel på.. men att börja låta den arbeta i så tidig ålder är fel. (Med hantera så menar jag borsta, leda, leka, ha sadel på sig, markarbete i form av ledarskap, lukta på bommar mm.) TIDIGAST tre år innan man sätter vagn eller ryttare.. Men det kan ju skilja sig lite beroende på häst det med, en häst är kanske inte redo förens den är sex år.  Fysiskt sett finns det inte hästar som är redo innan tre års ålder. Och även efter tre års ålder ska dom ridas/köras ytterst sällan.. för inte heller då är dom färdigvuxna.
Anledningen till varför jag kastade ihop detta var för att jag såg en hemsk annons på en häst på bukefalos. En Tvååring som skulle säljas. Hästen hade ridits ett bra tag och kunde en hel del. På bilden såg den nästan ut som ett föl med en stor gubbe på ryggen. Gör så ont att se.

Kommentera

