Rätt eller fel!?

20130227-115510.jpg

Läste denna artikel nyss i tidningen ridsport http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2013/2/Markne-/ där Pether Markne med stöd från andra ryttare säger att det är respektlöst och tillochmed farligt att hantera hästar och prata i telefon/smsa samtidigt. Han menar att det drar fokus från oss människor som faktiskt hanterar flyktdjur. Har han rätt eller fel? Själv pratar jag i telefon när jag hanterar mina hästar. Men jag skulle dock aldrig göra det med djur jag inte känner eller om jag faktiskt tränar/tävlar. Gäller samma sak våra hundar? Hundar är rovdjur som i vissa situationer kan reagera aggressivt om uppmärksamheten från mig som människa inte är 100%. Djur är alltid djur.

Jag kan absolut förstå vad han menar, absolut! MEN jag väljer att i min privata hemmiljö ändå prata i telefon.
Någon kommentar till artikeln var att man kan likna detta med vårdslöshet i trafiken.. Vad tycker ni?

En reaktion på ”Rätt eller fel!?

  1. Jag tycker personligen att det är viktigt att vara i nuet och att försöka vara äkta med det jag gör. Jag väljer (undantag finns alltid såklart) i princip alltid bort mobilen när jag är ute med hundarna, självklart på träning, men även på promenaden för att jag vill ha närvaro och fokus på det jag gör. Jag vill att mina hundar ska känna att jag är med dom. När jag fortfarande red så talade jag aldrig i telefon uppe på hästryggen och oftast inte när jag skötte om min häst. Jag tänker att min häst förtjänar min fulla uppmärksamhet den tid jag är där. Jag pratar heller inte i telefon när jag äter och leker med eller sköter om mina barn (om det ringer till mig så svarar jag såklart, men jag brukar be att få ringa upp när vi är klara om det är någon som vill prata länge). Såklart ska man ha respekt för andra ryttare runtomkring, tycker nog det verkar lite respektlöst att sitta och messa på en framridningsbana. Men hemma väljer man ju själv hur man vill göra, det stör ju ingen. Men som sagt… jag tror att närvaro i nuet är bra för själen!

Kommentera

