Etik i vallning

20130301-114145.jpg

I förrgår tog jag och Billy oss ut till fåren och förflyttade lite. Inte för att stimulera men för att träna lydnad i vallningen. Jag visar min pondus och styrka genom att vara en stark ledare. Jag använder aldrig fysiskt våld och jag skrämmer aldrig honom. Jag kan dock höja min röst när jag ser att han kan ställa till någonting med fåren. Men ju mer röst jag använder ju mindre hör han, alltså stör jag så lite som möjligt. Han har ingen chans att utveckla sin djurkänsla om jag hämmar honom. Det absolut viktigaste i vallningen är att fåren inte far illa! För mig är meningen med vallningen att jag och hunden tillsammans ska förflytta fåren smidigt, respektabelt och stressfritt. Det är en konst att valla.
När det kommer till träningen av vallhund har jag valt att inte utöva härskartekniker på min hund då det är fel. Måste man slå sin hund eller som vissa säger ”plocka ner hunden” för att få den till lydnad och ”i hand” då har man handlat oetiskt. När jag skriver slå så menar jag att vara fysisk mot sin hund, det kan vara tex greppningar, slag med käpp/spö/flaska, sparkar mm. Vissa tränare menar att hunden MÅSTE visa lydnad för att inte skada/stressa fåren. Mitt svar är; nej hunden ska inte skada fåren men då kanske man har gått för snabbt fram baserat på hundens beteende. Jag fick tips en gång att man kunde daska till hunden om han la sig rakt mot fåren..

Är det etiskt korrekt att bruka fysiskt våld mot hunden för att ”få den i hand”? Frågan är främst riktad till vallhundsmänniskor då det tydligt finna en tollerans till detta.

En reaktion på ”Etik i vallning

  1. Så kloka ord !
    Du har verkligen förstått vad det handlar om och du gör oss stolta som uppfödare till Billy.
    Vi är glada att han hamnade hos just dej! :)

    Kramar från oss på Gårdsbacken

Kommentera

