4-hjulingen

Äntligen höst. Den bästa årstiden av alla!
Hästarna har satt mysig päls och löven är underbart gula. Jag svettas inte längre (efter denna underbara sommar är jag less på värme) och kan mysa ner mig i massa höst/vinterkläder.

I söndags fyllde jag år så det firades med familjen i sällskap av smörgåstårta och Mathilda-tårta som jag och Crille gjort. Allt smakar så mycket godare när man gjort det själv.
Jag fick massa fina presenter, b.la. ett par shepherd tofflor och en Ralph Lauren morgonrock av Crille, presentkort, matta, bordsduk, skal till telefonen, halsduk och ett jättefint ljus :) Så ja, jag blev riktigt bortskämd. Och tack alla som hörde av er och sa grattis på ett eller annat sätt!

Idag är det tisdag och det innebär att jag är LEDIG. Älskar tisdagar.
Så då passade jag och vovvarna på att åka ut med 4-hjulingen i skogen. Nu får man verkligen klä på sig för det blir riktigt kallt i vinden. Peppe har tidigare vart dum att åka hjuling med då han gått framför den och jag nästan kört på honom trots att jag inte kör jättefort. Men nu verkar det funka bra så även han får riktig motion. Jag har hundarna ute mycket annars, de är alltid med på promenader, ute i stallet, med hönsen, fåren mm men att kunna åka ut med dom såhär är en lyx. Inte för mig, utan för hundarnas fysik. Dom blir starkare, uthålligare och det hjälper till att hålla dom friska.

Sen när jag har en vallhund så finns det ärligt talat inte en chans i världen att jag kan ge han samma fysiska utmaning i promenaderna som han har i vallningen. Jag vallar inte heller professionellt så han jobbar inte med mig dagligen som en fårbondes hund antagligen gör. Därför räcker inte vallningen för Billys fysik. För att han ska orka i huvudet måste han orka i kroppen med.  Med 4-hjulingen får de sträcka ut och röra sig snabbare än om jag hade vart ute och gått/sprungit med dom.
Det är inte meningen att 4-hjulingen ska ersätta promenader med hundarna utan mer som ett sätt att öka fysiken och välmåendet hos hundarna.

Det är iaf vad jag tycker :)

Image

Kommentera

