Praktiskt jobb.

Idag VRÄKER det ner. Hönsen sitter inne på sina pinnar, hästarna står inne och tuggar på hö och vi skulle mysa lite framför tv:n. Men så ser jag från fönstret att en av kvigorna promenerar på vägen. Dom andra brudarna ser lite fundersamma ut och följer troget sin vän längst stängslet. Happ. Bara att gå ut i regnet. Får hjälp av David, Fredrick och självklart Billy. Kvigan tog sig in på ridbanan så det vart lite bökigt att få ut henne. Billy har aldrig vallat nöt men vadå det var väl ingen konst. Hade dock honom på lina få jag inte riktigt visste hur varken han eller kvigan skulle reagera. Hon ställde sig och blängde på honom nån gång men han är så stark så han bara tryckte bort henne. Då vill jag bara kasta mig över honom och krama honom tills han spricker <3 Jag blir så stolt.
Vi fick in henne och efter att ha kollat stängslet travade vi hemåt där 4 lamm stod och mumsade på gräsmattan. Här gick allt på 30 sekunder så var de inne. Hade INTE gått så smidigt om jag gjort det utan vallhund.

Visst är det jättekul att träna vallning mot tävling men det är nog det praktiska arbetet som verkligen får mig att tända till! :) Men så går det ju också hand i hand. Jag måste kunna styra min hund bra i alla lägen, men hunden måste också klara av att jobba självständigt. Det är en fin balansgång.

Ha en mysig dag i regnet :)

IMG_4952.JPG

Kommentera

