Känsligt ämne?

I häst och hundvärlden finns många likheter. Men även många olikheter.
Den stora likheten mellan häst och hundvärlden är nog att alla strävar framåt. Man vill alltid lära sig mer, man vill alltid bli bättre. Och ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man faktiskt kan. Jag kommer aldrig någonsin bli fullärd och inför det känner jag mig ödmjuk. Mitt mål är att djuren alltid kommer först. Jag vill bli bättre för deras skull.

Nu är ju Billy hunden jag satsar på för tillfället. Vi kämpar med mycket och livet har tyvärr inte vart så optimalt för att vi ska ut och tävla. Men ser fram emot vp 2015 :)
Jag får fantastisk hjälp och stöd av mina underbara uppfödare som alltid stöttar oss. En relation som blivit till en ovärderlig vänskap. Som nybörjare är det så himla viktigt att känna att man inte är värdelös fast det inte alltid blev som man trodde.

Men en åsikt som man möts av hos många (inte alla) vallhundsmänniskor är att det verkar ”fult” att lämna iväg sin hund på träning.
Varför?

Om man t.ex skulle lämna iväg sin hund till en mer erfaren förare/instruktör inför ett vp så handlar det för mig om att inse sina egna begränsningar.
Tillsammans med den förare som utbildar hunden kan man få en otroligt bra utbildning och hjälp själv.
Sen ska man alltid ha i bakhuvudet att det är hunden som ska göra ett vp/jobb och inte föraren.

Som ryttare så är det fullt normalt att lämna iväg sin häst på utbildning. Det har vi gjort och jag kommer absolut göra det igen om jag anser att det behövs. Har även jobbat i utbildningsstall. Det känns tryggt att ha en instruktör som känner min häst och mig!
Varför verkar då så många anse att det är konstigt att lämna iväg sin hund?
Är det för att man är rädd att folk låter godkänna sin hund för att ta valpar direkt och det bidrar med dåligt avelsarbete?
Är det lite prestige i att utbilda sin egna hund?
Är det tradition att utbilda sin hund själv?

Vore spännande att höra vad andra tycker :)

IMG_5960.JPG

7 reaktioner på ”Känsligt ämne?

  1. För min del handlar det nog mkt om förtroende…! Det skulle vara rätt stort att lämna min hund till någon annan under en period & då måste jag verkligen känna att jag litar på att den hunden tar hand om min hund på ett bra sätt. Sist men inte minst handlar det ju också om pengar, det är ju rätt kostsamt också… Fast fult tycker jag verkligen inte att det är… Har man förtroende för en kunnig person som kan träna sin hund inför VP samt tycker det är värt pengarna så ser jag inga hinder :-)

  2. For min del handler det om at det jeg og hunden min oppnår i konkurranser er noe vi har klart sammen. Ett opprykk eller ett championat ville ikke betydd det samme eller vært like stort om det hadde vært noen andre som hadde trent hunden min til det. Hunden er i stor grad en kompis som jeg trener mot noe sammen med. Veien dit er viktigere enn målet, og da føles det helt feil å sende dem bort på trening. Poenget med hund som hobby blir litt borte om jeg skulle sendt dem vekk for trening.

    • Jag förstår absolut vad du menar. Min hund är också min vän men även min arbetskamrat ute i fårhagen. Många av oss som har vallhund använder dom som arbetskamrater och inte enbart som hobby. Viktigt att komma ihåg är att ett vp INTE är en tävling utan ett krav för registrering. Det är alltså inte en merit. Självklart kan jag inte låta någon annan utbilda min hund till en otroligt skicklig IK2 hund (tävling) och själv strunta i stt utbilda mig som förare. Det säger ju sig självt.
      Men om någon mer erfaren hjälper mig att ta fram de bra sidorna hos min hund och därmed öka chanserna för ett lugnt och fint arbete med de djur vi vallar så anser jag att det är en vinst för oss alla – hunden, mig och framför allt för fåren. God djurhantering kommer alltid i första hand.
      Om jag lämnar iväg min hund på träning så har jag kontinuerlig kontakt med tränaren och får även själv träna med hunden för instruktören för att lära mig tillsammans med hunden.

      • Selvfølgelig er det forskjell på hunden som nyttedyr og hobby, men du sammenlikner jo med de som driver med hest. Neste alle har hest som hobby, det er veldig, veldig få som har faktisk bruk for hesten som arbeidsdyr i dag. Jeg tror det handler om at det er ganske forskjellig kultur innen hest- og hundehold (og trening). Om man har en hest som ikke er god nok, selv om det bare er hobbyridning, så er det fult ut akseptert å selge den og kjøpe en ny. Det er det ikke når det gjelder hund (til annet enn arbeid/nyttedyr).

      • Precis, de flesta använder sina hästar enbart för hobby. Precis som jag tror att de flesta använder sina hundar. Så varför anser många att det är mindre lyckat att lämna sin hund på träning än om man lämnar hästen? Målet är ju ändå samma – att utvecklas och bli bättre. Tror också det handlar mycket om kultur och tradition. Även om de olika världarna skiljer sig mycket från varandra så finns det mycket att lära. Sen vet jag fler tävlingshundar (vallning) som säljs då de inte passar tillsammans med föraren.
        Men det är kanske skillnad på acceptans i olika hundkretsar?

      • Det er kanskje litt forskjell på hvordan man har hund og hest? Hesten står på stallen og man kommer og steller den, gir den mat og trener den. Man er selvfølgelig glad i den, men man bor ikke med den. Hunden bor inne og er for veldig mange ett familiemedlem. Er det kanskje flere likheter til hest i de miljøene/hundesportene hvor det er normalt at hunden bor ute i hundegård? Jeg vet ikke, og sier ikke at det ene er mer rett enn det andre, men kanskje det har noe med det å gjøre? Forskjellen på å ha ett dyr man er glad i og gir alt det trenger og å ha ett dyr som en del av familien som bor inne sammen med familien?

Kommentera

