Tänk en gång extra..

Nyår.
För vissa innebär det god mat, god dricka, vänner, fest och raketer. Det glittrar och det smäller. Det skålas vid tolvslaget samtidigt som raketerna dånar utomhus. Alla är glada, det är ju nyår!

För andra är det en dag, dagar, veckor och i många fall månader av ren och skär panik.
Tamdjur, vilda djur och människor lider av detta ”vackra” smällandet.
Hundar som i panik sliter sig från sina ägare, vilda djur som blir desorienterad, människor som kommer från krigsdrabbade länder och lider av posttraumatisk stress, hästar som får panik, får som får panik, djur som inte kan göra sina behov.. Listan slutar inte. Allt för att några människor ska ha kul.

Jag kan inte ens tycka att det är vackert då jag vet vilket oerhört lidande det utsätter så många för.

Jag är tacksam att min familj inte skjuter raketer i respekt för djur och människor, vi vet att vi kan ha det trevligt utan det. Och jag är så glad att mina djur får njuta av ett nyår utan onödig stress och panik.

Tyvärr finns det en hel del okunskap bland folk och även djurägare. Men förhoppningsvis kommer alla kommuner i Sverige förbjuda raketer i framtiden så ALLA kan njuta av att fira nyår.

Stort tack till er som tänker på alla djur och människor där ute och som vet hur man har kul utan att förstöra för andra <3

Bilden kommer såklart från bästa Gårdsbacken!

IMG_7199-0.JPG

Kommentera

