Att vara ödmjuk

Som djurägare så tror jag det är vanligt att man får höra hur man ska sköta sina djur eller träning av djur.
Men hur man säger detta och i vilket avseende kan spela stor roll för hur man tar emot ”tips” eller åsikter från andra människor.
Mina uppfödare av såväl hundar och hästar har ordet fritt, dygnet runt. Jag har ändå valt dom med omsorg och litar på deras kunskap och omdöme. Dom vill, precis som jag, det allra bästa för djuren och har även en djupare insyn i djurets och min vardag. För det är jag evigt tacksam <3

Men sen finns det även dom som gärna vräker ur sig saker i tid och otid utan att egentligen tänka efter. Det kan upplevas väldigt stötande, även om det är i all välmening.
Många djurmänniskor, speciellt häst-folk, vet bäst. Dom kan allt och måste sprida sina kunskaper, gärna över sociala medier. Många måste mer än gärna förbättra andra och få sin röst hörd. Dom flesta har ingen insyn i den andra personens kunskapsnivå.
Ibland glömmer man av att folk och djur är individer, där olika metoder eller sätt fungerar olika på olika individer.

Jag är otroligt ödmjuk när det gäller mina djur och jag kommer aldrig vara fullärd. Jag kommer alltid vilja lära mig mer. Jag tar mer än gärna åt mig av tips och råd kunniga människor delar med sig av. Men snälla, sluta säga åt människor att dom borde göra på andra sätt och tryck ner dom. Sluta anta att du kan bäst och var ödmjuk. Och måste du verkligen säga någonting över sociala medier, TÄNK på hur du formulerar dig. En god tanke som enbart är ämnad att göra gott kan se nedvärderande ut om den formuleras fel.

Tack alla ni uppfödare, tränare och vänner som gett mig en sån otrolig kunskap och insyn i djurens värld. Tack att ni står ut med mig och att ni alltid stöttar mig.
Ingen är färdiglärd, alla behöver hjälp, alla behöver utvecklas och alla behöver en stor droppe kärlek.

IMG_7425

Kommentera

