Brister

rallykursen på hudiksvalls brukshundklubb började i tisdags. Vi var ett gäng damer, dom flesta något äldre än mig, med alla möjliga olika hundar. En snygg omplacerad pumi hade tävlat i dom högre klasserna med tidigare ägare. Han var verkligen superfin. Ja det var dom andra med, såklart, men han var den som fångade mina ögon. 

Billy skötte sig bra och han är en stjärna när han väl koncentrerar sig på uppgiften. Han är inte riktigt van att komma ut såhär bland andra i sånna här sammanhang. Han blev stressad över några skälliga hundar på agilityplan. Drog mot dom och någon gång kom det ett skall från honom. Jag är glad att en av instruktörerna bad dom som körde agility att lugna ner hundarna då det påverkade honom såpass. Sen är det självklart någonting han SKA klara av, men den typen av störningsträning tar jag mer än gärna utanför kurstillfället. Nästa hund ska med överallt och jag ska se till att träning/kurser på bruks ska tillhöra en del av vardagen, kanske inte på samma nivå som vallningen men den ska finnas där. De brister jag märker hos Billy kommer helt från mig och jag vet att dom går att lösa :) 

Vi fick mycket beröm för den fina kontakten och samarbetet. Det värmer gott i själen. Det vart ingen hårdträning av moment eller precision men det var inte det Vi behövde heller. Vi behövde känna på atmosfären och känna oss för, vilket vi gjorde :) Jag ser fram emot nästa gång och hoppas vi blir mer tävlingsredo för varje gång. 

Måste också gnälla på hur tråkigt det är att inte få valla :( Vädret har vart perfekt för vallning, lite blåsigt, molnigt och inte allt för varmt.. Jaja, vad är en bal på slottet.

Puss på er 

  

Kommentera

