Kurstillfälle nr tre..

igårkväll fick jag mig en liten tankeställare. 

Kvällen började med att jag och Crille åkte på Johns dagis för informationsmöte ang inskolning(!) Känns konstigt att ens tänka på att han ska vara hos någon annan än familjen. Men även han måste växa och bryta sig loss från oss.. Kanske speciellt fråb mig. Allt kändes dock jättebra, dagiset är fint och fröknarna jättegulliga.

Efteråt fick jag åka raka vägen till bruks för rallykursen. Jag blev ca 30 min sen men var så sugen att köra igång direkt. Lät Billy sträcka på benen en snabbis och rastade honom. Sen direkt ut på banan. SJÄLVKLART så var han inte helt med på noterna. Tittig, okoncentrerad.. Jag blev lite småirriterad, eller mer stressad kanske, vill ju få ut så mkt av träningen som möjligt. Körde lite kontaktövningar och sen var det dags att lägga hundarna i bilen och gå in i stugan för att prata mer. 

Nästa gång jag tog ut honom kändes det lite bättre. JAG var betydligt mindre stressad och jag hade sänkt kraven och såklart speglar det sig på hunden så väl. Han jobbade på bra trots att jag förstört passet innan. Väldigt förlåtande kille trots mina brister <3 

Så jag MÅSTE verkligen se till att ta några djupa andetag och planera min träning bättre. Att stressa hjälper ingen, speciellt inte oss som ekipage, och det blir bara kattbajs av passet om jag inte kan ta det lugnt och ge honom en stund att värma och vara med. 

Men kul var det ^^ Fronten som vi tränat så mycket hemma funkade dåligt igår tyvärr. Han tappar fokus när han går från min sida. Träna, träna, träna, träna.. :)
  

2 reaktioner på ”Kurstillfälle nr tre..

  1. Bra skrivet!
    Det stämmer att man måste träna sig själv också, ibland nästan mer än man tränar hund! ☺
    Men när det stämmer för båda, då blir det bra! 👍

    Kramar från oss på Gårdsbacken

Kommentera

