Rallykurs.

igår var näst sista kurstillfället på rallykursen.

Jag var nästan sugen på att ”sjukanmäla” mig då jag vart så fruktansvärt trött. Sådär förlamande trött. 

Men jag åkte ändå och jag är så glad att jag gjorde det. 

Vi började med att gå igenom det vi tränat på gången innan. Det gick riktigt dåligt. JAG var okoncentrerad och TRÖTT. Billy var lite nosig och såklart ofokuserad. Allt jag gör och känner smittar av sig på honom. 

Vi avslutade väl det första passet helt ok ändå. Finare fokus och några bra moment. In i bilen med hundarna och så gick vi in i klubbstugan och pratade lite.

Nästa gång vi tog ut hundarna kändes det bättre direkt. Billy var mer fokuserad och jag koncentrerade mig mer på uppgifterna. De satte upp en bana på 6 skyltar. Bland annat tre svängar och två tempo skyltar. Vi banvandrade och sen körde vi banan en och en. Billy var jätteduktig. Första omgången blev det kattskit tack vare mig, jag stressade igenom så jag slarvade. Andra lite bättre och tredje gången var det nästan perfekt! Att avsluta så fick mig att växa mycket. Det känndes så himla bra och jag hade kunnat köra i en evighet. Fullt fokus, glad hund och rätt utförda moment. 

Ska jag analysera mig själv så här jag insett att varje uppvärmning känns dålig. Jag tror att Billy behöver känna av omgivningen och mig. Jag vet att jag gärna vill att allt ska vara perfekt från början, vilket orsakar en konflikt. Jag måste försöka att sänka kraven när jag värmer honom utan att låta honom flamsa. Arbete är arbete. Men det ska vara kul att träna, för oss båda. Jag måste lära mig att hitta ett mellanläge. Jag måste lära mig att det är ok att inte vara perfekt. Vi är bäst ändå ;) 

   
 

Kommentera

